torstai 1. marraskuuta 2012

Työelämäjaksolla 1. viikkoa

Olen täällä Iisalmen Sanomissa työelämäjaksolla. Olen tutustunut toimittajan työhön, taittajan työhön sekä toimitussihteerin töihin. Pia on varmaan innoissaan kuullessaan, että täällä käytetään Aboden ohjelmia esim. InDesignia taittamisessa. Toimittaja kehui myös Exceliä hyväksi työvälineeksi (aina marmatan Pialle, kuinka rasittava ohjelma se on:)

En ole vielä saanut tehdä oikeita töitä, mutta ensi viikolla pääsen juttukeikoille mukaan ja saan tehdä ehkäpä omankin jutun. Täällä on rauhallinen ja hyvä tunnelma, eikä ollenkaan niin hektistä (ainakaan minulla) kuin opetustyössä. Saa nähdä, miten käy ensi viikolla. Tällä viikolla toimittajia ovat työllistäneet vaalit ja verotiedot. Olen huomannut, että toimittajien on tunnettava paikalliset ihmiset  hyvin - ja he kyllä tuntevatkin. Tuottajat tekevät laajoja - jopa 20 sivun teemanumeroita.

Taittajan, toimitussihteerin sekä ainakin urheilu- ja kulttuuritoimittajan työt ovat usein viikonloppu- ja iltayötä. Toimitussihteereillä on joka toinen viikonloppu töitä ja urheilutoimittajilla on kaksi viikonloppua kolmesta kiinni töissä.

Olen lukenut uutisarkistosta uutisia, pääkirjoituksia ja artikkeleita ja tutustunut Doris-ohjelmaan, jota lehtitalot käyttävät. Jokainen uusi työ vaatii perehtymistä, joten on hyvä, että saan olla täällä töissä kuukauden.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti